LIMPIA
Data d'edició:26/01/2023
DeTrabucco Zerán, Alia. Editat perLUMEN.
Referència H424112
Edició 1
UN DELS LLIBRES MÉS ESPERATS DE L'ANY, EN TRADUCCIÓ A TRETZE PAÏSOS
Per la guanyadora dels premis Anna Seghers, British Academy i Millor Novel·la Inèdita del Ministeri de les Cultures de Xile, i finalista del Man Booker International
«Amb la força d'una veu indòmita, Alia Trabucco Zerán construeix una novel·la lucidíssima, despietada i brutall».
Federico Falco
La vida tendeix a ser així: una gota, una gota, una gota, una gota, i després ens preguntem, perplexos, com és que estem xops.
Estela deixa la seva mare al sud per treballar a casa d'una família a Santiago de Xile i allà es queda els següents set anys, netejant i criant una nena assetjada per l'ansietat, la mort de la qual coneixem al començament de la novel·la.
Com en una tragèdia grega, la tensió creix a cada pàgina, amb cada personatge o element: la gossa de carrer, les rates, la confessió inconfessable del «senyor», l'aparició de Carles, el verí, la pistola, fins a un desenllaç tan poderós com inevitable.
«Una novel·la sense escapatòria. [...] És àcida, intel·ligent, coherent i autèntica».
Laura García Higueras, elDiari
«Un retrat de la crisi de la família contemporània».< BR>La Vanguardia
«Una història d'alienació i poder: [...] Alia Trabucco explora la infelicitat ilainsatisfacció dels adults. [...] Una volta de rosca a la brutalitat com a territori de reflexió».
Karina Sainz Borgo, ABC Cultural
«Cada llibre [seu] és radicalment diferent , com si Trabucco, més que buscar una exacerbació del seu estil, desitgés instal·lar-se en un permanent desacomodament escriptural. Les seves obsessions: la urgència de la memòria i la recerca apassionada de futur, la discussió feminista, la ràbia com a eina política, la comprensió de les històries personals com històries socials, el treball poètic i pensant des del llenguatge».
Giuseppe Caputo , El Temps
«Una de les veus més contundents de la literatura xilena actual. [...] Deliciosament angoixant, addictiva, Neteja retrata mons quotidians que poden arribar a tornar-se una tempesta per als febles. [...] [La vostra] escriptura sorgeix d'una barreja d'observació, imaginació, intuïció i pensament. Però que alhora es deixa portar per la llibertat de l'ofici».
Rocío Montes,Babelia
«En aquesta novel·la enlluernadora i esglaiadora, Alia Trabucco Zerán l'aixeca el davantal a la llarga tradició literària de l'empleada xilena per treure el cap per la seva crueltat, al seu veritable espant, per reordenar el pervers recorregut dels afectes i els odis de classe a la recerca d'una transformació definitiva».
Lina Meruane
«Quin enlluernador malson [...]: un punxant i addictiu retrat de la podridura que oculten les "bones famílies"».
Fernanda Melchor
«Aquesta història és la metàfora exacta de la nostra ferida més gran: aquella que divideix el món entre els qui viuen per a si i els que viuen per als altres. Trabucco Zerán ha escrit un novel·ló, valent-se del monòleg d'una dona que té com a única possessió la seva veu».
Emiliano Monge
«Llibre amè, intel·ligent i ben escrit que, en el seu procés de desconstrucció del masclisme , reflexiona sobre el poder del relat—literatura, sentències judicials, notícies, cròniques, fotos— i la seva capacitat per intervenir a la vida».
Marta Sanz, Babelia (sobre Les homicides)
«Neteja I> és una novel·la tensa, i d'aquesta tensió acuradament ordida se'n val Trabucco per retratar la sempiterna lluita de classes».
Maria Paredes, The Objective