Informació Extra
L'encoratjador panorama de la literatura infantil i juvenil espanyola durant els anys anteriors al 1936 va quedar truncat d'arrel amb l'inici de la Guerra Civil. Des del 18 de juliol d'aquell any fins al final del mes d'abril de 1939, les obres literàries dedicades a la infància ia la joventut van ser radicalment diferents de les aparegudes les dècades anteriors. Es feia palesa així la profunda ruptura amb les tendències creadores i les iniciatives socials que en els primers anys trenta van contribuir a l'actualització de temes i tractaments literaris. L'1 d'abril de 1939, el comunicat oficial del bàndol nacional donava per finalitzat el conflicte bèl·lic. Era el tancament d'una dura època en què la literatura infantil i juvenil va ser convertida en un element manipulador més, utilitzat pels dos bàndols enfrontats i tots dos decidits a moure la voluntat dels més joves per a l'acceptació i defensa dels seus ideals respectius. En aquest tràgic panorama van ser tan escasses com meritòries les creacions literàries que van saber o van intentar mantenir-se en uns àmbits merament recreatius i formatius en el sentit més ampli i autèntic. Què podien llegir «els nens de la guerra»? Aquí trobaràs una resposta completa. Jaume García Padrino va néixer a Madrid i és Catedràtic de Didàctica de la Llengua i la Literatura, sempre adscrit a la Facultat d'Educació - Centre de Formació del Professorat, de la Universitat Complutense de Madrid. Dirigí, juntament amb Arturo Medina, l'obra Didàctica de la Llengua i la Literatura (1988) i ha participat a Diccionari de Literatura Espanyola (1993), Història il·lustrada del llibre espanyol, vol. 3 (1996), Història de l'Edició i de la Lectura. Segle XIX (2003), Història de l'edició a Espanya. 1939-1975 (2015), i en diferents obres relacionades amb la didàctica de la lectura, la literatura i el llibre infantil. Autor de Llibres i literatura per a nens a l'Espanya contemporània (1992) i de Formes i colors: La il·lustració infantil a Espanya (2004), ha continuat la seva tasca d'historiar la literatura infantil i juvenil espanyola amb Història Crítica de la Literatura Infantil i Juvenil a l'Espanya actual. 1939-2015 (2018) i amb La literatura infantil i juvenil a l'Espanya contemporània (2023), projecte en què ara inscriu aquesta obra.