Informació Extra
La teoria de l'aferrament s'està erigint com un nou paradigma comprensiu no només de les persones amb problemes emocionals i socials, sinó també d'aquelles altres de qualsevol edat, que porten una vida emocionalment i socialment adaptada. No se centra exclusivament en el que és patològic, els seus principis són vàlids per a la comprensió profunda de tots els éssers humans. És hora d'estendre i aplicar les seves aportacions a aquest espai natural del desenvolupament humà com són les escoles, perquè poden tenir un paper fonamental en la prevenció de la violència (inclosa la de gènere), la delinqüència, les conductes autolítiques (inclòs el suïcidi) i en laparició de molts trastorns mentals. A aquest efecte, l'ECAI proposa un 'Nivell Estimat de Risc' d'incórrer, en un futur més o menys proper, en alguna d'aquestes situacions, però s'ha d'interpretar com un indicador del grau d'atenció que necessita un nen o nena de les instàncies sanitàries, educatives i socials perquè posin el màxim interès a implementar mesures que permetin revertir els patrons d'aferrament insegurs el més precoçment possible. L'ECAI és un instrument dirigit a la identificació inicial dels quatre tipus d'aferrament (Segur, Ambivalent, Evitatiu i Desorganitzat) a partir dels comportaments observables a l'escola tant en contextos formals (aules) com informals (pati, festes, sortides extraescolars , etc.). A més, ofereix cinc nivells d'intensitat per a cadascun, cosa que permet conèixer quin o quins són els dominants en el moment actual i quins els secundaris. A partir dels resultats obtinguts ofereix una proposta fonamentada del grau de necessitat de derivació a psiquiatres i psicòlegs clínics especialitzats perquè estableixin el corresponent diagnòstic diferencial. La correcció telemàtica inclou, a banda dels resultats, un informe amb una anàlisi bàsica d'aquests. Per accedir a la correcció telemàtica és imprescindible obtenir els crèdits des de www.editorialsentir.com. L'objectiu prioritari de l'ECAI no és altre que ajudar a aconseguir un benestar més gran al llarg de tot el cicle vital. Vicent Prieto Rubio és catedràtic d'orientació educativa. Llicenciat en Filosofia i Ciències de l´Educació (Universitat Central de Barcelona), llicenciat en Psicologia (Universitat de València). Mestre d'Ensenyament Primari i d'Educació Especial. Membre de la International Attachment Network-Espanya. Membre de la Junta de Govern del Col·legi Oficial de Pedagogs i Psicopedagogs de la Comunitat Valenciana, entre d'altres càrrecs. Ana Albert Pérez és llicenciada en Psicologia (Universitat de València). Doctora en Psicologia amb una tesi doctoral titulada Avaluació de l'aprenentatge autoregulat: validació espanyola del Motivated Strategies Learning Questionnaire a Educació Secundària, amb qualificació cum laude. Màster sobre 'Necessitats educatives especials i atenció primerenca', de la Universitat Internacional de València. És membre de la International Attachment Network-Espanya, entre altres mèrits. 'Cap altre marc de recerca ens dóna més llum que la teoria de l'aferrament per comprendre com arribem a ser qui som' -David J. Wallin Psicòleg clínic pel Harvard College Doctor pel Wrigth Institute de Berkeley 'L'ECAI és una fita a la història dels instruments d'avaluació psicològica ja que és la primera vegada que s'editen unes escales per mesurar conductes d'aferrament en nens i nenes en edat escolar des de la particular visió de les seves mestres' -Maryorie Dantagnan i José L. Gonzalo Psicòlegs clínics - Xarxa Apega