Informació Extra
Amb aquesta edició, que millora i amplia en alguns punts l'edició original francesa, oferim al lector de parla castellana el diccionari més ampli i documentat que hi ha avui sobre els símbols. Conté unes 1200 veus i 300 dibuixos que es presten a interpretacions. Entre aquestes s'ofereixen aquí les més cerciorades, fonamentals i alhora suggestives i evocadores, és a dir, les que millor permeten al lector vivificar la imaginació, impulsar la reflexió i pressentir per si mateix nous sentits. El treball d'invenció personal i la possibilitat de percepció original queden també facilitats per un joc de nombroses correspondències entre les ressenyes del diccionari, i per referència als llibres especialitzats que s'ofereixen a l'abundant bibliografia. Fullejant les pàgines el lector es familiaritzarà a poc a poc amb el pensament simbòlic, anirà desvetllant aquesta lògica dels símbols, que escapa a tota sistematització i admet contradiccions en la seva dialèctica, però que tot i això constitueix a dir de G. de Champeaux i S. Sterckx la trama de l'esdevenir subjectiu així com de l'univers. Quan a continuació obri el lector llibres d'art, quan visiteu museus i monuments, les obres mestres us semblaran situades en un conjunt de dimensions fins aleshores inadvertit, i s'enriquiran amb un sentit nou. Observarà que les creacions del que és conscient, inconscient i transconscient, en la seva diversitat iconogràfica o literària, s'inspiren en iguals models i es desenvolupen segons les mateixes estructures. «Com més arcaic i profund és el símbol escriu CG Jung més arriba a ser col·lectiu i universal». Lévi-Strauss adverteix per la seva banda que «allà mateix on la ment humana sembla més lliure d'abandonar-se a la seva espontaneïtat creadora, allà on tria les imatges, les associa, les oposa o encadena, no hi ha cap desordre ni cap fantasia». «El simbòlic designa segons Lacan l'ordre de fenòmens de què tracta la psicoanàlisi, així que estan constituïts com un llenguatge que estructura la realitat interhumana». També M. Eliade, G. Durand i J. Piaget, entre molts altres, han subratllat la coherència i la lògica dels símbols, darrere de la seva desafiant presència enigmàtica. En aquest laberint de mites i símbols que constitueix la vida en tots els seus aspectes, aquest diccionari pot servir el lector de fil d'Ariadna per guiar-lo en les revoltes tenebroses de la tancada. Pot ajudar-lo a somiar sobre els símbols així com G. Bachelard convidava a «somiar sobre els somnis, i descobrir en aquestes constel·lacions imaginàries el desig, el temor, l'ambició... que donen a la vida el sentit secret». La forma oberta i no sistemàtica del llibre és potser la més adequada. Nombrosos especialistes han aportat contribucions a aquesta obra permetent així referir-se a totes les tradicions i àrees culturals del món: l'Àfrica negra, l'Amèrica precolombiana, Euràsia, l'Extrem Orient, l'Àsia meridional, el Pròxim i l'Orient Mitjà, com també la tradició islàmica, Europa cèltica i germànica, la tradició grecoromana, l'Egipte antic, com també els símbols jueus i cristians. Es donen exemples d'interpretació segons les diverses escoles de l'anàlisi psicològica contemporani, i es descriuen també els símbols astrològics, que es troben a totes les cultures i tots els temps, considerant alhora les seves interpretacions tradicionals i les orientacions de la nova escola astropsicològica. Aquest diccionari serà molt útil en nombroses disciplines: la història de les civilitzacions i religions, la filologia i la lingüística, l'antropologia cultural, la història i la crítica de l'art, la psicologia, la sociologia, la filosofia, les ciències de la informació i la comunicació, les arts audiovisuals, les arts plàstiques, larquitectura, la música, la literatura, les arts escèniques i de lespectacle, entre altres. Serà, per tant, una obra de consulta i una introducció a la simbologia.